Wedstrijdverslag Zwolle, 18 September 2010
De voorlaatste race van het seizoen, hier moet het gebeuren. Met een achter stand van maar 5 puntjes is nog alles mogelijk om kampioen te worden. Deze baan ligt me wel dus waren mijn kansen groot om hier de nodige punten te behalen en weer een kleine voorsprong op te bouwen.
De vooruitzichten met het weer zijn niet zo goed, overal in het land is het droog maar hier nu net niet, een brede strook van regen trekt precies over Zwolle heen.
Na een natte vrije training op volle regenbanden die perfect verliep is het nu tijd voor de eerste kwalificatie sessie.
Maar de baan begint al een beetje op te drogen, gelukkig niet zo snel dus kunnen we nog steeds op volle regenbanden vertrekken. Ik kan het goed vinden in de regen, gelukkig heb ik al snel een paar goede ronde tijden neergezet voor dat mijn koppeling het weer begeeft. Een tweede tijd en een opgeblazen koppeling is de uitslag van de eerste kwalificatie, jammer.
2de kwalificatie sessie,
De baan is op sommige stukken na helemaal droog, alleen achterin onder de bomen blijft de baan nog nat.
Wat voor banden keuze moeten we maken, volle regenbanden nee die rij je helemaal tot gort, maar wat dan.
We hebben gekozen voor, voor een regenband en achter een intermedium. De keuze was goed, maar weer een tweede tijd.
1ste Race,
We staan nog steeds op voor een regenband en achter op een intermedium, de baan was nog steeds niet helemaal droog dus wordt het wel opletten. Het licht gaat uit, we gaan ervoor. Al meteen in de eerste bocht gaat het fout, ik kom op het vuile en natte gedeelte terecht en daar ga je dan, een vette schuiver met de nodige gevolgen van dien. Gelukkig kon ik weer snel mijn motor oppakken en verder gaan, maar je hebt dan al een achter stand van bijna een halve baan en zie dat maar eens dicht te rijden dat is bijna onmogelijk. Ronde na ronde loop ik in op de eerste man maar het is niet genoeg, ik moet tevreden zijn met een tweede plaats al valt dat niet mee.
2de race,
De banden keuze wordt steeds moeilijker, gaan we op slicks staan of rijden we op intermediums verder. Achter op het circuit is het nog steeds nat maar wel met een heel klein smal droog spoor. Wat doen we ? We hebben toch gekozen voor een intermedium, een goede keus, wie weet. De start verliep redelijk goed als tweede weg.
Vast aan zijn achterwiel gaan we ronde na ronde verder, hier en daar even wat prikken en kijken waar ik voorbij kan gaan. De druk licht hoog heel hoog, ik moet deze mache winnen om nog een klein beetje bij te blijven voor het kampioenschap, dus gas erop. Mijn kans om deze manche te winnen is groot, maar de banden slijten snel heel snel, onze keuze voor intermediums was niet goed En dan ga je ook nog weer een keer onderuit !!!!!!!!!!!
Weer moet ik beginnen met een inhaal race, mijn kans op een overwinning is verkeken, dat is balen super balen.
Een tweede plaats is de uitslag. Dit was voor mij een zwarte dag, de kansen op het kampioenschap worden nu steeds kleiner en dat vind ik nog het ergste.
Over twee weken hebben we laatste wedstrijd van het seizoen 2010 in Stadskanaal. Ik hoop dat het daar een beetje beter gaat en daar misschien de nodige punten kan behalen voor het kampioenschap.
Dit was het verslag van de nat droge race in Zwolle.
Groetjes Luc van Rixtel
Wedstrijdverslag Emmen, 4 September 2010
Spannend, dat wordt het zeker deze wedstrijd, met maar een voorsprong van 5 punten is alles mogelijk. Maar deze baan is niet in mijn voordeel, er zit weer een heel lang recht stuk in waar je veel top snelheid voor moet hebben en dat komen wij net te kort. We hebben de motor na Veldhoven wel een stuk kunnen verbeteren, maar ja is dat wel genoeg. Vrijdag middag hebben we mooi de hele middag kunnen gebruiken om de juiste afstelling te krijgen voor de race. Maar net voor het einde van de vrije training blazen we de koppeling eruit, vlug de pits in en vervangen maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Met nog maar 5 minuten op de klok om te trainen, moest ik weer naar binnen voor de koppeling, hij was nog steeds niet goed. Nog maar 1 minuut vrije training en dan zit het erop, de koppeling is nog niet optimaal, weer naar binnen en sleutelen. Gelukkig hebben we net op tijd de koppeling goed gekregen, op naar morgen.
Zaterdag,
De vrije training: Het circuit was nat, het had net nog flink geregend dus hebben we op een natte baan moeten rijden, maar al snel kwam er al een droog spoor te liggen en hebben we voortijdig onze training af gebroken om de regen banden te sparen voor een eventuele natte race.
1ste kwalificatie,
De baan is nu helemaal opgedroogd dus is het tijd voor een nieuw setje rubber. De snelste tijd was het resultaat van de 1ste kwalificatie. Inmiddels is er ook al een horde sponsors, supporters en familie binnen gelopen, dat is gaaf.
2de kwalificatie,
Wat kleine veranderingen aan gebracht, en gassen. Maar het lukt maar niet om weer een 1ste tijd neer te zetten, ik verlies vermogen, hoe kan dat nou. Daar waren we snel achter gekomen, de uitlaat bocht is bij de cilinder kop bijna helemaal afgescheurd, dat was het probleem. We hadden zelf wel een reserve bocht bij maar die was niet goed, we hebben van Ruben een bocht kunnen lenen die wel goed was en die er vlug onder gezet, maar met nog maar 15 minuten te gaan voor de eerste race meld zich het volgende probleem al weer aan, er zit een raar bij geluid in de motor, wat is dat. Zelf hadden we gedacht dat de lagers van de krukas eruit lagen maar gelukkig was dat niet het geval, nee dat niet, maar wel de grondplaat van mijn laatste koppeling is afgebroken, wat nu ????
Nou daar kwam snel een oplossing voor, iedereen kwam meteen gelopen met zijn reserve koppeling om mij maar aan de race mee te kunnen laten nemen, dat was geweldig. Jongens kei bedankt.
1ste wedstrijd,
Super spannend, wat doet de koppeling is die goed of niet, we zullen het snel zien. Als eerste weg bij de start, vol houden. Maar al in de vierde ronde moest ik de kop positie omruilen voor de tweede plaats, dat doet pijn, maar ik kwam gewoon snelheid te kort op dat lange rechte stuk. Gelukkig rijden we maar 13 ronde en was het leed snel voorbij. Een tweede plaats meer zat er niet in.
2de wedstrijd,
Na alle trammelant bij de eerste race is het nu tijd om even de puntjes op de i te zetten. Het is nu alles of niets.
De start, weer mooi als eerste weg, dit keer moet ik die plaats vast weten te houden wat er ook gebeurd. Maar weer gebeurd het, na wat veranderingen te hebben gedaan aan de motor om meer snelheid eruit te krijgen, kom ik nog net iets te kort en moet ik mijn eerste plek weer afgeven, maar achter op het circuit kan ik dat weer goed maken, wiel aan wiel gaan we door de bochten,maar op het rechte stuk moet ik inleveren. Nog drie ronde te rijden, nu moet het gebeuren ik kan hem hebben, maar dan ga je in de fout, een klein schuivertje en het is bekeken.
Nu heb ik geen kans meer op een eerste plaats, dat is jammer.
De race is gereden twee tweede plaatsen is niet slecht maar ik sta nu vijf punten achter de nummer 1 in het klassement. Op naar de volgende race in Zwolle op 18 September, en ik hoop dat daar het geluk mij weer een beetje toe lacht.
Groetjes Luc.
Wedstrijdverslag Open Beker, Stadskanaal 24 juni 2010
Ook al hebben we voor het NK een zomer stop, even een wedstrijdje mee pikken gaat er altijd wel in. Een Open beker wedstrijd in Stadskanaal was nu aan de beurt. Na wat voor mij een teleurstellende wedstrijd was geworden in Veldhoven kon ik hier weer mijn zelf vertrouwen een opkikker geven. We hebben de motor een stukje beter kunnen krijgen dan eerst, alleen de nieuwe onderdelen voor de motor die uit Italië moeten komen zijn er nog niet, helaas maar waar. Maar je moet roeien met de riemen die je hebt, dus zit er niets anders op dan flink wat gas erop, nou dat lukt me wel.
1ste kwalificatie: Met een tijd van 26.109 had ik de snelste tijd neer gezet.
2de kwalificatie: Er zit nog meer in, en dat klopt een tijd van 25.818, de snelste tijd van de dag super mooi, en dat met een setje banden waar we al twee wedstrijden mee gereden hadden.
1ste race.
Samen met de 40cc open klasse staan we aan de start. Als eerste weg, al snel weet ik een gaatje te slaan op nummer twee. Ronde na ronde gaat het beter, met de motor maar ook met mij, dan krijg je het bordje van nog 2 ronde te zien, dit is echt lekker. De eerste overwinning hebben we weer op zak. Super.
2de race.
Nog steeds staan we op dezelfde banden die we in Veldhoven nieuw erop hebben laten leggen. Normaal leggen we er bij elke wedstrijd een nieuw setje banden eronder, maar zoals ik als eerder schreef je moet roeien met de riemen die je hebt, dus geen nieuwe bandjes. De start, weer als beste weg. Maar nu kan ik niet zo makkelijk weg lopen, maar na een ronde of vijf lukte het me toch om wat meer afstand te nemen van nummer twee. Deze wedstrijd is voor mij wat er ook gebeurd. Ja ja hij is binnen de tweede overwinning van de dag. Met twee eerste plaatsen kan mijn dag kan niet meer stuk.
Dit was even een kort verslag van de Openbeker wedstrijd in Stadskanaal. Op naar de volgende wedstrijd.
Groetjes Luc.
Wedstrijdverslag Luc van Rixtel, Veldhoven 10 juni 2010
Eindelijk een thuis wedstrijd voor ons. Voor vrijdag middag was er een vrije training ingelast omdat er op de lange baan gereden zou worden. Om daar een afstelling voor te vinden was niet makkelijk, daar moet je wat op zien te vinden, dus hebben we gekozen voor de gulden midden weg, er zat niets anders op. Ook de zon deed goed zijn best, wat was het warm.
Zaterdag morgen 10 uur eerste vrije training, Die verliep goed een eerste tijd.
1ste kwalificatie,
Die verliep eigenlijk ook goed maar we kwamen top snelheid te kort op het rechte stuk, wat we daar verloren kon ik gelukkig weer goed maken met het bochten werk. Toch nog een eerste tijd.
2de kwalificatie,
Nog steeds dat zelfde probleem, te weinig snelheid op het rechte stuk. Andere tandwielen was geen optie, maar wat dan. Nou gewoon kijken wat er van te maken is, het is niet anders. Maar ik had toch weer de beste tijd neer gezet, niet slecht.
1ste wedstrijd,
Inmiddels zijn er al verschillende sponsoren en supporters aan gekomen, echt super leuk.
De temperatuur is al opgelopen tot rond de 30 graden, wel lekker warm met de pak aan en je helm op, maar ja daar heeft iedereen last van. Het rode licht gaat uit, kop start netjes. Ik moet alles op alles zetten op de eerste plaats vast te kunnen houden, maar al in de tweede ronde moet ik toe geven, ik had gewoon te weinig topsnelheid, ik lig nu tweede. Misschien kan ik het goed maken met wat later te remmen om toch nog de eerste plaats terug te pakken, maar ja later remmen kan ook worden te laat remmen en moet je door het gras.
Ik weet mijn motor wel overeind te houden maar ik ben de aansluiting met de eerste plaats kwijt. Dat is balen.
Het enige wat ik nu nog kan doen is alles op alles zetten om het nog goed te maken, maar ik krijg dat gat maar niet dicht gereden. Dit is …………….
De vlag is gevallen een tweede plaats jammer. Ik had zo gehoopt op een eerste plaats zeker in het bijzijn van al mijn sponsors er supporters. Maar helaas nu is het me niet gelukt op naar de tweede wedstrijd.
2de wedstrijd,
Net voor de start van de tweede wedstrijd komen we erachter dat er in de voorband bijna geen lucht meer in zit. Het probleem is een gescheurde velg, ook dat nog. Dat is gelukkig snel opgelost, op naar de start.
Daar sta je weer, nu moet het gebeuren. Een slechte start, als tweede weg. Ik moet aansluiting weten te houden met de eerste plaats, de eerst paar ronde lukt me dat wel, alleen op het rechte stuk kom ik net iets te kort en wordt het gaatje iedere keer iets groter. Het lukt gewoon weg niet, Jammer maar helaas, het is me deze keer niet gelukt om de eerste plaats op te eisen, wat ik zo graag gewild had, zeker nu al die sponsors en supporters zijn komen.
Er zat deze keer niet meer in, op naar de volgende wedstrijd in Emmen op 4 september.
Groetjes Luc.
Sponsors en supporters kei geweldig bedankt, wij vonden het super leuk dat jullie zijn geweest.
Wedstrijdverslag Luc van Rixtel, Ramsloh 11 juni
Vrijdag morgen al vroeg vertrokken naar Ramsloh voor de vijfde wedstrijd van het NK. We konden die dag trainen van s´morgen 10 tot s´avonds 8 uur, dat was nodig ook. We kregen de koppeling van de motor maar niet goed, van alles al geprobeerd maar het lukte maar niet, tot dat we er een andere koppelings kabel op hebben gezet toen waren alle problemen in één keer opgelost. Dan denk je nu hebben we alles wel zo`n beetje gehad maar dan vlieg je er op volle snelheid ook nog eens hard af. Gelukkig hebben we alles weer onder controle, alleen het weer nog niet, bijna klaar met de afstellingen begint het te regenen, einde oefening deze dag.
Zaterdag 12 Juni
Eerst de vrije training, die verliep goed een tweede tijd. Half 12, onze eerste kwalificatie, de motor was perfect, een eerste tijd. 10 over half 1 tweede kwalificatie. Even een setje nieuwe banden erop en gassen, maar al snel kreeg weer problemen met de koppeling, dit zag er niet goed uit. Een koppelings schoentje finaal afgebroken, snel een andere erop en we gaan er weer voor. Gelukkig heeft dit goed uitgepakt, een eerste tijd.
Op naar de wedstrijd.
1ste manche,
Na de nodige opstart problemen op vrijdag en zaterdag morgen is het nu tijd voor de eerste manche. In het kampioenschap sta ik vijf punten voor op nummer twee, dus is vandaag belangrijk om die voorsprong te behouden en als het mogelijk is zo nodig uit te bouwen. De start, mooi als eerste weg maar vast aan mijn achter wiel zit Henry al, al snel weet ik een klein gaatje te slaan, geen gekke dingen doen de wedstrijd is nog lang. Ronde na rond gaat het beter met mij maar ook met de motor. Nog twee ronden, mijn voorsprong is niet groot maar wel groot genoeg. 1 ronde nog, het blijft spannend. Een klein foutje en ik ben mijn eerste plaats kwijt, gelukkig is dat niet gebeurd. De eerste plaats is voor mij, yes.
2de manche
Het blijft spannend, mijn start is goed weer als eerste weg, koppie erbij houden en gas erop. Al snel weet ik toch weer een klein gaatje te slaan, dan gaat Henry die op de tweede plaats ligt er bijna af. Mijn voorsprong is nu gelukkig wat groter geworden, maar dan komen de eerst achterblijvers er al aan op letten nu. Met zijn drieen langs elkaar op de bocht af, dat ging maar net goed. Meer als drie kwart van de wedstrijd zit er nu op, mijn voorsprong is op dit moment groot genoeg om de overwinning te behalen. Nog twee ronden, er kan eigenlijk niets meer fout gaan. Laatste ronde, ook deze wedstrijd is voor mij. Een mooie eerste plaats, super.
Mijn voorsprong heb ik nu uit kunnen bouwen tot vijftien punten, maar met nog vier wedstrijden te moeten rijden is er nog van alles mogelijk. Op 10 Juli wordt de 6de wedstrijd om het NK verreden en wel op het circuit van Veldhoven, Jullie zijn daar allemaal van harte welkom om mij daar te zien rijden maar ook voor een hapje en een drankje.
Het adres is: Circuit De Landsart
Landsartseweg 47
5507 SN Veldhoven
Groetjes Luc.
Wedstrijdverslag Luc van Rixtel, Texel 22 Mei 2010
Na een rit van bijna drie uur pinkster file eindelijk aangekomen in Staphorst. We hadden de mogelijkheid om op vrijdag avond tot half negen nog te trainen en de baan te verkennen, maar omdat ik die dag ook nog een examen moest doen op school zijn we wat later van thuis vertrokken, dus bleef er niet veel tijd meer over om alles nog op orde te krijgen voor de wedstrijd. Ik heb maar 1 keer 20 minuten kunnen rijden, dat is eigenlijk niet genoeg maar we moesten het ermee doen. Zaterdag morgen de zon staat lekker te schijnen, om kwart voor tien is onze eerste vrije training, we hadden de avond ervoor toch maar even de setup veranderd om te kijken of er nog wat meer uit te halen was. Dat pakte goed uit, het ging lekker. Elf uur de eerste kwalificatie, de baan ligt me wel.
Al in de derde ronde ga ik onderuit, even wat te vroeg op het gas en dan lig je tegen de stro balen geplakt, maar gelukkig niets aan de hand dacht ik, later ben ik de pits ingereden omdat mijn motor begon te schuiven aan de achter kant, een lekke achterband jammer. Maar de kwalificatie is wel goed verlopen ik had wel de eerste tijd neer gezet. Vijf over twaalf de tweede kwalificatie, na wat kleine veranderingen en een nieuwe achterband te hebben aangebracht zijn we er weer helemaal klaar voor. Het pakte allemaal goed uit weer een eerste tijd maar dan ook nog een baan record neer zetten met een tijd van 35.03 sec super. Op naar de wedstrijd.
1ste wedstrijd,
Ik ben erop gebrand om hier en goed resultaat neer te zetten. Ook is de eerste supporter al aan gekomen Henk vd Leest, kei leuk. De start, nerveus maar ja dat zijn we allemaal en zeker aan de zijkant van de baan. Ik had kop start maar al in de eerste bocht maakte ik een klein foutje en was mijn eerst plekje kwijt, maar de race gaat over 20 ronde dus was er nog tijd zat omdat goed te maken. Ronde na rond zit ik aan het achterwiel van de eerste man Henry, het lukte maar niet om voorbij te komen, alleen achter op circuit net voor een bocht stuurde hij anders in dan ik daar kon ik hem pakken, dat is gelukt nu heb ik de eerste plaats weer terug. Nog een rond of vijf te rijden, Henry zit nog steeds kort achter mij ik mag geen foutje maken, dan kom je in een groep achterblijvers te zitten, alles gaat goed. Het bordje van twee ronde komt te voorschijn, volhouden. Nog 1 ronde, spannend we rijden nu wiel aan wiel. De vlag is gevallen een eerste plaats, dit was echt super spannend. En weer een supporter is aangekomen Ton Hubers jammer dat hij net de eerste race gemist heeft.
2de wedstrijd,
Zou ik vandaag de volle 50 punten kunnen binnen halen, wie weet. De temperatuur is al lekker opgelopen, de motor is goed. De spanning is om te snijden, kopstart mooi. Nu moet ik de kans benutten om meteen een gaatje te slaan geen fouten maken en mijn voorsprong uit te bouwen, dat lukt. Al na een paar ronde heb ik al bijna een seconde voorsprong op Henry die op de tweede plaats ligt. Het gaat lekker, maar ik moet wel volhouden.
Inmiddels is mijn voorsprong opgelopen tot bijna twee seconde. Het bordje met nog twee ronde komt te voorschijn. Nog 1 ronde.
Met een voorsprong van 2,5 seconde ga ik over de finish lijn, dat is geweldig, dan hoor je ook nog dat je je baan record weer verbroken hebt, met de tijd van 35.01 sec. Dit was een geweldig weekend.
Op naar Ramsloh in duitsland, daar rijden wij op 12 juni de vijfde wedstrijd voor het NK, tot dan.
Groetjes Luc
Wedstrijdverslag Luc van Rixtel, Texel 8 Mei 2010
Het is koud en nat hier op dit eiland, en de vooruit zichten zijn niet beter. Vrijdag rond de middag aan gekomen, we konden die dag tot half zes trainen daar hebben we dan ook goed gebruik van gemaakt om de motor alvast optimaal af te stellen. De baan was glad, we hadden totaal geen grip aan de voorkant van de motor, daar kun kan je niets aan veranderen. Zaterdag vroeg uit de veren, maar dan hoor je het gekletter al op het dak van de caravan, weer regen. Dit wordt vandaag een regen race. Mijn regen banden zijn ook niet meer de beste dus wilde we voor de zekerheid toch maar even een paar nieuwe erop laten leggen, maar helaas net voor onze neus gaan de laatste weg. Nu moeten we roeien met de riemen die we hebben en proberen het er beste maar van te maken.
1ste Kwalificatie, Die ging op zich zelf niet slecht. Een 2de tijd.
2de kwalificatie Deze sessie was beter maar ik kon maar niet aan de eerste tijd komen, dan ga je ook nog eens lekker onderuit gelukkig geen schade maar je weet meteen dat je te ver ging. Weer een 2de tijd.
1ste Race
De baan is nog steeds nat, geen risico´s nemen en erop blijven zitten is nu heel belangrijk. De start is gevallen, als tweede weg vast houden die plek en de aansluiting weten te houden, maar al na twee ronde geeft mijn koppeling de geest, er is iets afgebroken. Ik kan de aansluiting niet meer behouden, ronde na ronde moet ik inleveren, maar stoppen nooit !!!!! Gelukkig heb ik toch nog de tweede plaats weten te houden. Op naar de 2de race.
2de Race
Het is inmiddels half vijf geworden en op de baan is op sommige stukken een droge lijn komen te liggen. Wat moeten we nu doen, wordt het tijd voor slicks of blijven we staan op regen banden. We hebben de keuze gemaakt om op regenbanden te blijven staan. De start, weer als tweede weg nu moet ik wel bij blijven. Op het lange rechte stuk kan ik niet bij komen maar in de bochten zit ik vast op zijn achterwiel, het lukt me maar niet om voorbij te komen. Ronde na rond blijf ik maar prikken om een gaatje te vinden, het lukt maar niet. Ik denk dat ik tevreden moet zijn met een tweede plaats deze keer. De finish vlag valt, het is gedaan. Een tweede plaats algemeen.
Dit was het verslag van de 3de wedstrijd voor het Nederlands Kampioenschap.
Groetjes Luc van Rixtel